Jesteś tutaj
O nas
Działalność na rynku nieruchomości komercyjnych JR INVEST S.A. rozpoczęła w roku 2006. Polegała ona na nabywaniu nieruchomości komercyjnych i wynajmowaniu powierzchni handlowych, biurowych i magazynowych. Następnie Spółka rozpoczęła działalność redeweloperską. W stosunku do posiadanych nieruchomości została wprowadzona strategia mająca na celu:
- modernizację (podwyższenie standardu użytkowania);
- zmianę sposobów wykorzystania;
- przemyślany sposób zarządzania.
Kierunek działań Zarządu spowodował wzrost wartości nieruchomości oraz umożliwił zbycie części z nich z dużym zyskiem.
Jednym z obszarów działań Spółki jest wynajem powierzchni komercyjnych. Nasza oferta powierzchni do wynajęcia napotyka na duże zainteresowanie najemców ze względu na bardzo korzystne lokalizacje oraz profesjonalny sposób zarządzania. Głównymi klientami są małe i średnie firmy, których w Polsce jest znaczna ilość i które mają bardzo duży udział w generowanym PKB. Sektor małych i średnich firm pełni kluczową rolę w rozwoju gospodarki Polski, jest jej kołem napędowym i jego rola stale rośnie. Firmy te zgłaszają co raz to większe zapotrzebowanie na najem powierzchni biurowej w odpowiedniej relacji ceny do jakości i nasza Spółka wychodzi im na przeciw oferując taki właśnie produkt.
Drugim obszarem działań Spółki są inwestycje redeweloperskie. Podnosimy wartość posiadanych i nabywanych nieruchomości poprzez podwyższanie standardu budynków komercyjnych przeznaczonych pod wynajem. Osiągamy to dzięki wdrożeniu i wykonaniu strategii skutecznego zarządzania i racjonalnego gospodarowania oraz wyszukiwania i wykorzystywania możliwości rozwojowych każdej z nich. Poprzez realizację tych celów, stały progres w działaniu i konsekwentne dążenie do ekspansji zapewniamy stabilny wzrost wartości nieruchomości przy równoczesnej ochronie kapitału.
Nawiązujemy współpracę z podmiotami (zarówno firmami jak i osobami prywatnymi) posiadającymi nieruchomości komercyjne, którym w zamian oferujemy np. w gotówce część wartości danej nieruchomości, a część w postaci objęcia przez te podmioty udziałów w spółce JR INVEST S.A. W ten sposób dotychczasowy właściciel nie pozbywa się całkowicie swojej nieruchomości, a jednocześnie otrzymuje od nas środki pieniężne w ustalonej wysokości i staje się też współwłaścicielem prężnie rozwijającej się firmy posiadającej portfel nieruchomości komercyjnych zlokalizowanych w wielu atrakcyjnych miejscach w kilku miastach w Polsce.
Spółka umacnia swoją pozycję na rynku poprzez pozyskanie do portfela inwestycyjnego kolejnych nieruchomości i spółek oraz wchodzi na nowe obszary działalności. Wspieramy finansowo firmy znajdujące się w początkowym etapie swojej działalności, które posiadają potencjał rozwojowy i rentowne prognozy ekonomiczne lecz w celu dalszej realizacji założonych planów potrzebują pozyskać kapitał na dofinansowanie działalności. Dotyczy to zarówno firm, które chcą poszerzać zakres swojej działalności i funkcjonować szerzej na rynku, jak również firm, które chcą działać wężej lecz głębiej poprzez uzyskanie wysoko wyspecjalizowanej wiedzy eksperckiej w danej dziedzinie. Pośredniczymy także w pomocy w finansowaniu przedsięwzięć komercyjnych..
Spółka JR INVEST S.A. w dniu 28.11.2012 r. zadebiutowała na rynku akcji Giełdy Papierów Wartościowych NewConnect.
Opis działalności Spółki ze wskazaniem rodzaju działalności, z której Spółka uzyskuje najwięcej przychodów:
Działalność redeweloperska polega na inwestycjach redeweloperskich, czyli na nabyciu nieruchomości, ich renowacji i późniejszej sprzedaży. W związku z licznymi działaniami mającymi na celu wzrost wartości posiadanych i nabywanych nieruchomości poprzez podwyższanie standardu budynków komercyjnych przeznaczonych pod wynajem (remonty, modernizacje) oraz zmiany sposobu zarządzania nieruchomością, Spółka odnotowuje przychody (pozostałe przychody operacyjne) w wyniku zmiany wartości nieruchomości oraz znaczne (jednorazowe) zyski w wyniku sprzedaży tych nieruchomości (rzędu 2-3 mln PLN). Ostatnią dokonaną transakcją była sprzedaż nieruchomości w Krakowie przy ul. Dekerta 18 za łączną kwotę brutto w wysokości 2.588,4 tys. PLN.
Ponadto Spółka do czasu sprzedaży nieruchomości uzyskuje znaczne przychody z wynajmu, zapewniając swoim najemcom kompleksową obsługę wynajmowanych powierzchni.
Największą część przychodów ze sprzedaży stanowią przychody z wynajmu powierzchni biurowych. Spółka obecnie posiada 4.800 m2 powierzchni biurowych. Znaczną pozycję przychodową stanowią również przychody z wynajmu 5.050 m2 powierzchni handlowych.
Ponadto Spółka wynajmuje 300 m2 powierzchni magazynowych oraz 250 m2 powierzchni szkoleniowych, a także umożliwia wynajem biura wirtualnego.
Opis rynku, na którym działa Spółka, wraz z określeniem pozycji Spółki na rynku:
Spółka działa głównie w województwach małopolskim i śląskim. Spółka posiada nieruchomości w szczególności w Krakowie i w Katowicach.
Rynek powierzchni biurowych
Kraków jest dużym i znanym centrum outsourcingu usług biznesowych, głównie finansowo-księgowych, z dużym potencjałem dalszego rozwoju. Według raportu Ober-Haus Raport z rynku nieruchomości 2012 na koniec 2011 roku podaż nowoczesnej powierzchni biurowej wyniosła 500 tys. m2. W kolejnych dwóch latach oddanych do użytku będzie dodatkowo 50 tys. m2 powierzchni biurowej. Ze strony popytowej w 2011 roku aktywność najemców wzrosła. W zeszłym roku wynajęto 80 tys. m2 powierzchni biurowej, z czego 55% to nowe umowy najmu. Pozostała zaś część to renegocjacja starych kontraktów. Wzrastający popyt sprowadził na koniec 2011 roku pustostany do poziomu 9%.
W 2011 roku czynsze przestały spadać. Koszt wynajęcia 1 m2 biura klasy A wynosi obecnie 13,50 – 15,50 EUR, a klasy B 8,75 – 12,50 EUR. Koszty eksploatacyjne wahają się od 2,50 do 3,75 EUR. Średnia stopa zwrotu z inwestycji biurowych wynosi ok. 7%.
Katowice są liderem na śląskim rynku powierzchni biurowej. W 2011 roku całkowita nowoczesna powierzchnia biurowa (klasy A, B+, B) wzrosła o 9,5% do 263 tys. m2. Poziom pustostanów wyniósł na koniec poprzedniego roku 15%. Średni czynsz za powierzchnię biurową klasy A wynosi 12 – 15 EUR/m2, a za biura klasy B 9 – 11,5 EUR/m2. Koszty eksploatacyjne wynoszą 3 EUR/m2. Średnia stopa zwrotu z inwestycji biurowych wynosi 7%.
Według rankingu magazynu „Forbes” Bielsko-Biała jest drugim najatrakcyjniejszym dla biznesu miastem w kraju. Czynsze oscylują w przedziale od 19 do 45 PLN/m2. Podaż nieruchomości jest dość duża, ale stabilna. Obserwuje się wysoki popyt na małe powierzchnie biurowe (1 lub 2-pokojowe).
Rynek powierzchni handlowych
Podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Krakowie wynosi, według raportu analityków Ober-Haus 680 tys. m2, z czego 80% stanowią centra handlowe. Popyt na nowoczesną powierzchnię handlową wzrósł w porównaniu do 2010 roku, ponieważ firmy planowały ekspansje, co generowało zainteresowanie. Wskaźnik pustostanów w 2011 roku wahał się pomiędzy centrami handlowymi od 0 do 6%. W roku 2011 koszt wynajmu 1 m2 na głównych ulicach handlowych znajdował się w przedziale od 90 do 300 PLN. Średnia stopa zwrotu z inwestycji w powierzchnie handlowe wynosi 6,3%.
W aglomeracji katowickiej podaż nowoczesnej powierzchni handlowej wzrósł o 8% do 895 tys. m2. Za wynajem lokali przy głównych ulicach trzeba zapłacić średnio od 70 do 200 PLN/m2. Średnia stopa zwrotu wynosi 6,2%.
Zielona Góra jest ośrodkiem akademickim, pełni również rolę ośrodka kulturalnego i turystycznego w skali województwa i regionu. Rynek nieruchomości handlowych w Zielonej Górze prezentuje tendencję wzrostową. Obecnie najchętniej poszukiwane powierzchnie handlowe mają powierzchnie od ok. 70 do 80 m2, w parterach budynków, dostępne bezpośrednio z ulicy. Ceny najmu m2 takich powierzchni handlowych wynoszą od 32 do 108 PLN.
Rynek powierzchni magazynowych
W 2011 roku krakowska całkowita podaż magazynów wzrosła do 120 tys. m2. Popyt na powierzchnię magazynową wpłynął na spadek pustostanów do poziomu 3,5%, w bieżącym roku popyt na nowoczesną powierzchnię powinien dalej rosnąć.
Czynsze za nowoczesną powierzchnię magazynową wynoszą od 3,80 do 5,00 EUR/m2.
Na koniec ubiegłego roku całkowita nowoczesna powierzchnia magazynowa w regionie Górnego Śląska osiągnęła 1,2 mln m2. Dodatkowe 80 tys. m2 jest obecnie w trakcie budowy. Poziom pustostanów zmniejszył się w ostatnim czasie z poziomu 20% do 9%. Wynajem powierzchni magazynowych kosztuje w Katowicach 3 – 3,5 EUR/m2, koszty eksploatacyjne wynoszą zaś 0,9 – 1,10 EUR/m2.
Segment nieruchomości biurowych klasy B i C, w której działa Spółka charakteryzuje się znacznym rozwodnieniem. W tym segmencie działają przede wszystkim małe podmioty lub osoby prywatne będące właścicielami nieruchomości oferujące usługi w stosunkowo wąskim zakresie.
Głównymi źródłem przewagi konkurencyjnej Spółki jest oferowanie pełnego wachlarza usług najwyższej jakości w tych samych cenach.
Zarys planów strategicznych Spółki:
Celem strategicznym Spółki jest ciągłe dążenie do powiększania wartości spółki przez ciągły wzrost aktywów netto.
Głównymi elementami strategii Spółki są:
1. Bezpośrednie nabywanie nieruchomości
Spółka zamierza zwiększać portfel posiadanych nieruchomości nabywając dobrze zlokalizowane nieruchomości, których niska cena jest podyktowana niezadawalającym stanem technicznym. Celem Spółki jest pozyskanie tanich aktywów w celu ich modernizacji, a tym samym podniesienie wartości rynkowej.
2. Pośrednie nabywanie nieruchomości.
Spółka zamierza również nabywać aktywa w sposób pośredni, czyli poprzez akwizycję podmiotów gospodarczych w upadłości lub w ciężkiej sytuacji finansowej. Na rynku nieruchomości często dochodzi do przymusowej sprzedaży atrakcyjnych aktywów, na przykład w wyniku postępowań upadłościowych. Okres dekoniunktury gospodarczej jest więc doskonałą okazją do zrealizowania wysokorentownych transakcji polegających na nabywaniu upadających spółek posiadających znaczne nieruchomości.
3. Modernizacja nieruchomości oraz skuteczne zarządzanie posiadanymi nieruchomościami.
Po nabyciu nieruchomości, w ramach prowadzonych działań Spółka podnosi wartość posiadanych i nabywanych nieruchomości poprzez podwyższanie standardu budynków komercyjnych przeznaczonych pod wynajem. W tym celu wdraża strategię skutecznego zarządzania, poszukuje również i wykorzystuje możliwości rozwojowych każdej z nich.
4. Ukierunkowanie działalności na nabywanie biurowców klasy B i C.
W Polsce wciąż występuje niedobór powierzchni biurowych dla mniej wymagających firm sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Dlatego też model biznesowy Spółki zakłada inwestycje w segment biur klasy B i C, co daje szersze możliwości działania ze względu na mniejszą konkurencję i koncentrację rynku spowodowane tym, że fundusze oraz duże firmy kierują swoje zainteresowanie na segment biurowców klasy A. Natomiast w klasie B i C działają głównie mniejsze firmy i pojedynczy właściciele nieruchomości, którzy oferują obsługę w bardzo wąskim zakresie.
5. Oferowanie usług na najwyższym poziomie.
Czynnikiem decydującym o sukcesie w branży Spółki jest optymalna relacja ceny do jakości. Nieruchomości biurowe z segmentu klasy B i C charakteryzują się niskim standardem oferowanych usług. Dla Spółki ważnym elementem strategii jest dostarczanie kompleksowych usług najmu na najwyższym poziomie, przy utrzymaniu cen zbliżonych do konkurentów.
6. Inwestycje w podmioty o dużym potencjale wzrostu.
Spółka zamierza zaangażować kapitał w rentowne przedsięwzięcia polegające na udzieleniu wsparcia finansowego przedsiębiorstwom w początkowym etapie działalności, które posiadają potencjał rozwojowy i dobre prognozy finansowe, lecz w celu dalszej realizacji założonych planów potrzebują pozyskać kapitał na dofinansowanie działalności.
7. Poszerzanie wachlarza usług.
Spółka planuje wprowadzenie usługi doradczej polegającej na pomocy w uzyskaniu finansowania przedsięwzięć komercyjnych poprzez współpracę z bankami i świadczenie pomocy w wyborze najkorzystniejszej oferty kredytowania wybranej inwestycji w nieruchomość komercyjną. Spółka zamierza zaoferować kompleksową obsługę całego procesu uzyskiwania finansowania: począwszy od przedstawienia optymalnej oferty, poprzez wskazanie, jakie dokumenty należy przygotować, pomoc przy ich kompletowaniu oraz wypełnianiu, złożenie wniosku w banku i przyspieszenia jego procedowania, negocjacji warunków umowy kredytowej oraz czuwaniem nad jej przygotowaniem aż do otrzymania gotówki.
8. Ekspansja terytorialna.
Celem Spółki jest również ekspansja terytorialna. Obecnie Spółka prowadzi działalność głównie na rynku małopolskim, śląskim oraz lubuskim. Spółka będzie poszukiwała atrakcyjnych inwestycji na obszarze całej Polski.